Tuesday 2 August 2016

PENGENALAN ASEAN

assalamualaikum,dan salam sejahtera 
pada post yang pertama ini kami akan menyatakan peranan ASEAN :

PERANAN ASEAN

  • ASEAN ditubuhkan paga 8 Ogos 1967 dan penubuhannya dicadangkan oleh Tunku Abdul Rahman. Cadangan ini dipersetujui oleh Singapura, Thailand, Indonesia, Filipina.
  • Malaysia telah banyak mengadakan hubungan perdagangan dan perindustrian, kerjasama politik, kerjasama sosial, dan kebudayaan, kerjasama pendidikan, dan kesihatan, kepentingan sosial dan sebagainya dengan negara lain      
  • Dari asperk keselamatan, ASEAN merupakan rantau yang bebas daripada persaingan kuasa       besar. Ekoran ini, muncul konsep Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN) . Selain itu,ASEAN juga mengelakkan rantau ini menjadi tempat persaingan tenaga nuklear.
  • Negara-negara ASEAN juga menubuhkan jawatankuasa untuk pembangunan ekonomi dan        sosial. Contohnya, jawatankuasa perdagangan dan perlancongan, jawatankuasa kebudayaan       dan sebagainya. Dalam bidang ekonomi pula merangkumi projek baja urea, projek vaksin         Hepatitis B dan lain lain.
  • Kerjasama dalam bidang sosial dan kebudayaan merangkumi aspek kebudayaan dan kesenian, sukan serta telekomunikasi. Contohnya seperti Sukan SEA, Pesta Filem ASEAN, pertukaran berita dan Program Tahun Melawat ASEAN pada tahun 1996.
  • Kerjasama dalam bidang pendidikan pula bertujuan untuk berkongsi kepakaran untuk dipelajari oleh penuntut-penuntut dari negara anggota. ASEAN telah menubuhkan Persidangan Menteri-menteri Pelajaran ASEAN (SEAMEO). Diagihkan kepada beberapa buah negara seperti RESCAM melatih guru sains dan matematik di Pulau Pinang, RELC meningkatkan prestasi penguasaan bahasa inggeris di Singapura.
  • Negara-negara ASEAN juga berkerjasama dalam bidang penyelidikan penyakit-penyakit seperti denggi, Hepatitis dan Coxsakie B. 
      ILMUALLAHMILIKSEMUA



No comments:

Post a Comment